Your cart is currently empty!
Digital Mätplan
Max Skidbutik har som affärsmål (Business objective) att förse våra kunder med kvalitativ skidutrustning.
STRATEGIES & TACTICS:
Den digitala strategin för att lyckas med affärsmålet består av E-Commerce, då försäljning sker online. Lead generation, för att hitta nya potentiella kunder (leads). Samt online information, för att kunderna och besökarna på webbplatsen ska kunna hitta information om produkterna de kollar på.
KPI:
Våra KPI: er för dessa strategier är: Totalt Försäljningsvärde, Antal Kontaktmejl och Antal Visade Produkter.
Dessa följs upp som viktiga händelser i Google Analytics som: purchase, view_item och WP-form.
Totalt Försäljningsvärde
Totalt försäljningsvärde används för att följa upp E-Commerce strategin. På så sätt kan vi spåra vår försäljning, genom att se den totala intäkten, totalt antal köpare, genomsnittliga intäkt per köp samt köpta artiklar per objektnamn.
Vi kan även följa kundens köpresa, steg för steg, genom rapporter i trattformat. Rapporten är uppdelad på session start, visa produktlista (produktkategori), visa produkt, lägg i varukorg och till sist köp. Detta underlättar för oss att se avbrottsfrekvensen i varje, samt identifiera potentiella brister i köpresan.
Antal Kontaktmejl
Antal kontaktmejl används för att följa upp potentiella leads. Anledningen till att vi valt att spåra hur många användare som väljer att kontakta oss genom kontakformuläret, är för att se hur stort antal av webbsidans totala antal användare aktivt söker kontakt med oss på Max Skidbutik. Detta betyder att användaren visar engagemang och intresse, i stället för ett vanligt besök på webbsidan.
Genom att spåra antal kontaktmejl kan vi även utvärdera hur vår marknadsföring fungerar. En ökning på kontaktmejl är alltså en indikator på att vi marknadsför oss mot rätt målgrupp.
För kontaktformuläret använder vi oss av tillägget WP-forms på Word press (läs mer om tillägg här). Efter varje korrekt ifyllt kontaktformulär så kommer ”WP-form” dyka upp som en viktig händelse på Google analytics, vilket gör antalet kontaktmejl spårbart för oss.
Om kontaktformuläret skulle vara felaktigt ifyllt så kommer ”WP-form” inte dyka upp i varken händelser, eller viktiga händelser, utan det kommer bara stå ”form-start”, vilket blir o-relevant för vår KPI.
Antal Visade Produkter
För att kunna mäta hur mycket information om produkterna (online information) som når ut till våra besökare kollar vi på antal visade produkter. Varje produkt har en produktbeskrivning samt produktinformation på produktsidan.
Anledningen till att vi mäter detta är för att se hur mycket information om produkterna som når ut till våra besökare, som sen kan assistera blivande kunder att hitta rätt produkter.
Genom att mäta antal visade produkter kan vi även se användarnas intresse för att utforska vårt sortiment.
SEGMENT:
Våra KPI: er har vi segmenterat in i Trafikkällor, Kampanjer och Geografi.
Trafikkällor
Genom att segmentera efter trafikkällor får vi insikt i hur mycket trafik som kommer från de olika kanalerna. Det är en viktig del för oss att kunna identifiera vilka trafikkällor som driver in kunder och Leads för att på så sätt kunna fokusera på de kanaler som driver in mest trafik.
Kampanjer
Vi mäter vår kampanjsegmentering genom att spåra relevanta händelser för våra KPI: er som exempelvis antal visade produkter, ifyllda kontaktformulär eller antal köp. Vi kan även spåra antal sessioner och hur många av dem som var engagerade.
Kampanjen skapades med hjälp av Google Analytics Campaign URL builder. Här valde vi då att skapa en Teams kampanj som tog användaren till Outlet sidan på Max skidbutik.
Geografisk
Eftersom Max Skidbutik främst finns på den svenska marknaden, så används vår geografiska segmentering för att visa vart våra kunder finns. Detta hjälper oss analysera vilka specifika regioner i landet som handlar mest.
Detta är speciellt intressant för våra KPI: er Online Information och Lead-Generation, då vi med hjälp av den geografiska data kan anpassa vår marknadsföring mot regioner med hög efterfrågan, där vi exempelvis kan erbjuda skräddarsydda kampanjer.
Utöver den svenska marknaden kan vi även spåra sessioner och användare globalt, vilket kan bli relevant information i en framtida expansion av företaget:
TARGETS:
För att mäta hur våra KPI: er presterar har vi satt upp följande targets: Klick på Lägg beställning, som indikerar Totalt Försäljningsvärde,
Tryck på skicka, som anger antalet användare/besökare som fyllt i kontaktformuläret och angivit deras email adress.
Samt Klick på produkter, som då visar antalet visade produkter vilket i sin tur gör det möjligt för oss att mäta hur mycket online information som när ut till webbsidans besökare.
Det är enbart efter att våra besökare av hemsidan, har utfört någon av dessa åtgärder som våra KPI: er kan räknas som uppnådda.
Google-Tag Manager
Google-tagg
För att kunna följa upp våra KPI: er i Google Analytics så används en Google-tagg, som registrerar all sidvisning på Max Skidbutik. Detta sker via en utlösare som är kopplad till taggen, som aktiveras så fort någon är inne på webbsidan. Utan denna tagg skulle vi alltså inte kunna registrera någon som helt aktivitet på webbsidan.
E-Commerce tagg
Den andra taggen som finns installerad på Google tag manager är en E-Commerce tagg. Taggen är ihopkopplad med en E-Commerce event utlösare, som är anpassad efter E-Commerce anpassade händelser, eller event. Utlösaren registrerar alltså händelser som visade produkter, valda produkter, lägg i varukorg, ta bort från varukorg, gå till kassa, lägg till betal-info och köp, med mera.
WP-forms tagg
Till sist har vi en WP-forms tagg som registrerar antalet korrekt ifyllda WP-forms kontaktformulär. Utlösaren för denna tagg reagerar på elementsynlighet. Efter ett korrekt ifyllt kontaktformulär så syns ”Tack för att du kontaktar oss! Vi återkommer snart till dig.” för användaren.
I koden för denna text (element) finns ett unikt element-id. Utlösaren aktiveras då varje gång elementet visas på skärmen, eller när element-id dyker upp i koden. Detta förhindrar även felaktigt ifyllda kontaktformulär att registreras, exempelvis om email adress saknas.
Uppföljning av KPI: er i GA4
Totalt försäljningsvärde, Som tidigare nämnt så mäts KPI: n totalt försäljningsvärde genom antal klick på lägg-beställning. Detta registreras i vår tagg som ”purschase”.
När ett köp, eller beställning har lagts så kommer händelsen registreras under händelser samt viktiga händelser, i Google Analytics.
Den totala intäkten finns också att se under händelser, eller försäljning, E-handelsköp.
Antal kontaktmejl, som var intressant för att mäta antalet potentiella leads, mäts då genom antalet unika WP-forms händelser från användare. När WP-form, händelsen triggas av utlösaren, så registreras detta i Google Analytics som ”WP-form”, då detta är taggens händelsenamn.
För att mäta detta kan vi gå in på användarförvärv, och filtrera efter ”Händelsenamn matchar exakt `WP-form´”. Efter det kollar vi på ”Totalt antal användare”.
Alternativt gå till händelser, leta upp ”WP-form” och sortera efter ”antal användare”
Precis som Totalt försäljningsvärde, så mäts Antal visade produkter med hjälp av E-Commerce taggen, där händelsenamnet är view_item.
För att spåra detta i Google Analytics, går man till händelser, kollar på händelsenamn och sorterar efter antal användare, för att se hur många unika användare varit inne på produkterna på hemsidan.
Man kan även göra som i ett av exemplen för WP-form, gå in på användarförvärv, filtrera efter händelsen view_item: